نامه علیرضا جاویدعربشاهی خطاب به نماینده گناباد و بجستان

علیرضا جاویدعربشاهی طی نامه‌ای خطاب به محمد صفایی نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بحستان دغدغه‌ها و راهکارهای خود را در هشت محور اشتغال، شفافیت، رفع تبعیض، مبارزه با فساد، توسعه و پیشرفت، آزادی بیان و اندیشه، اطلاع‌رسانی دقیق، پذیرش نقد و جلوگیری از گسترش تملق و چاپلوسی تبیین نمود

نامه علیرضا جاویدعربشاهی خطاب به نماینده گناباد و بجستان

انقلاب ما انقلاب آرمان‌هاست  نه انقلاب تسلیم شدن به واقعیت‌ها

شهید مظلوم بهشتی

جناب آقای محمد صفایی

نماینده ی محترم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی

 با سلام و عرض تسلیت به مناسبت شهادت دکتر بهشتی و یاران باوفایش، بنا بر عهدی که در خصوص پیگیری مطالبات مردمی و تلاش در جهت برقراری عدالت اجتماعی باخدای خود بسته‌ام، اکنون و پس از گذشت یک ماه از آغاز رسمی مجلس یازدهم و آغاز به کار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های مربوطه، فرصت را مغتنم دانسته و نکاتی را پیرامون دغدغه‌های موجود ارائه می‌نمایم.

 امیدوارم اکنون‌که دیگر رقابت انتخاباتی تمام‌شده است این مطالب را به‌دوراز هیجانات سیاسی و برچسب زدن‌های رایج موردمطالعه قرار داده و در صورت پذیرش، زمینه را برای تحققان فراهم آورید.

اشتغال

 یکی از مسائل اصلی کشور در شرایط کنونی حل معضل بیکاری است؛ اما این به بدان معنا نیست که صرف تخصیص اعتبار و ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی موجود بتوان نرخ بیکاری را کاهش داد.

 همان‌گونه که مستحضرید مسئله اصلی در شهرستان‌های گناباد و بجستان بیکاری افراد با تحصیلات عالیه است لذا با توسعه خط تولید کارخانه نشاسته و یا چینی تقدیس و یا سایر مصادیقی که در ایام انتخابات تحت عنوان ایجاد 5000 شغل عنوان نموده‌اید که در صورت تحقق بیشتر منجر به استخدام نیروی‌هایی با تحصیلات متوسط و یا نیروهای کارگری خواهد شد، معضل اصلی که اشتغال نخبگان علمی و افراد دارای تحصیلات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است حل‌نشده و درنهایت به مهاجرت این سرمایه‌های انسانی منجر خواهد شد.

 موضوع مهمی که بنده سعی کردم در فرصت تبلیغ در روستاها و شهرهای منطقه برای مردم عزیز تحت عنوان " الگوی اصلی توسعه منطقه بر پایه رشد سرمایه‌های انسانی" به‌صورت کامل تبیین نمایم.

 در این خصوص با توجه به شرایط منطقه راهکار پیشنهادی بنده ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای فناور و استارت‌آپ ها ست که به نسبت کسب‌وکارهای بزرگ هزینه سرانه ایجاد بسیار پایین‌تری دارد و امکان به‌کارگیری نیروهای متخصص را نیز تسهیل می‌نماید. لذا در این خصوص بسترسازی در جهت تقویت و توسعه مرکز رشد فناوری گناباد و همچنین ایجاد شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار و مراکز نوآوری و همچنین جلب سرمایه‌گذار خطرپذیر به‌منظور تأمین سیدمانی برای شرکت‌های نوپا در اولویت کاری باید قرار گیرد.

 شایان‌ذکر است بنده در سال گذشته استارت راه‌اندازی مرکز نوآوری زعفران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد را آغاز نموده که بنا به دلایلی این موضوع مسکوت مانده است که در این زمینه نیز در صورت تمایل آمادگی پیگیری مجدد این موضوع را خواهم داشت.

شفافیت

 شفافیت یکی از اصلی‌ترین شعارهای راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی است لذا مطالبهٔ آن وظیفه همگانی است.

 اعلام شفاف آرای نماینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی یکی از مطالبات جدی مردم است. همچنین اطلاع مردم از تمامی مکاتبات اداری نماینده و صورت‌جلسات امضاشده و نامه‌های معرفی افراد به سازمان‌ها به استثنا جلساتی که طبقه‌بندی اطلاعاتی دارد مورد انتظار مردم است.

 همان‌گونه که یکی از برنامه‌های انتخاباتی بنده ایجاد سامانه شفافیت به‌منظور انتشار آرای نماینده و همچنین انتشار تمامی نامه‌ها و صورت‌جلسات و مصوبات بود این خواسته را از شما نیز به‌عنوان نماینده کنونی شهرستان‌های گناباد و بجستان تقاضا نموده و در خصوص طراحی و رونمایی این سامانه اعلام همکاری می‌نمایم.

رفع تبعیض

 یکی دیگر از دغدغه‌های مردم موضوع مبارزه با تبعیض است. در سالیان گذشته به دلیل عدم شفافیت توزیع عادلانه فرصت‌ها در منطقه به‌درستی صورت نگرفته است به‌نحوی‌که هر کس به باندهای قدرت و ثروت نزدیک‌تر بوده است از برخی تسهیلات و حمایت‌های مالی بهره بیشتری برده است و این دقیقاً مصداق تبعیض است. مردم از خود می‌پرسند نماینده محترم چه برنامه مشخصی برای مقابله با تبعیض در طول این دوره چهارساله دارد.

مبارزه با فساد

 شما با شعار مبارزه با فساد به مجلس شورای اسلامی راه‌یافته‌اید. لذا نام بردن از یکی از اعضای خانواده مدلل که در سال 1397 نیز جناب آقای کریمی قدوسی نماینده محترم مشهد به خاطر آن وزیر جهاد کشاورزی را به مجلس کشاند و درنهایت به دلیل عدم اقناع نمایندگان در حوزه انحصارهای صورت گرفته وزیر مذکور کارت زرد گرفت و به خاطر بدهکاری هزار و 31 میلیارد و 331 میلیون تومان به بانک سرمایه در انتظار تشکیل دادگاه است عیار مبارزه با فساد را مشخص نمی‌کند!

 عیار مبارزه با فساد اعلام نظر روشن و قاطع در خصوص ماجرای تاج گردون است که اولویت یک مجلس در خصوص پایبندی به موضوع تحقق مبارزه با فساد است. متأسفانه شما باوجود دسترسی به تریبون مجلس و رسانه‌های گروهی تاکنون هیچ‌گونه اعلام نظری در این رابطه نداشته‌اید؟! لذا باید صراحتاً بفرمایید چرا باوجود ادله کافی در خصوص عدم شایستگی جناب آقای تاج گردون اکثر نمایندگان من‌جمله شما سکوت پیشه کرده‌اند!

توسعه و پیشرفت

 یکی از شعارهای تبلیغاتی شما ایجاد میز توسعه و پیشرفت با حضور تمامی سلایق و گرایش‌ها بود که این موضوع را در جلسه معارفه مسئول دفتر خود در مصلی امام خمینی (ره) مورخه 30 خردادماه نیز مجدد بیان کردید.

 سؤال اساسی آن است وقتی نماینده می‌گوید میز توسعه و پیشرفت در گناباد و بجستان تشکیل‌شده است دقیقاً چه فرایندی طراحی و رونمایی شده است؟ زیرساخت استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌ها چیست؟ وقتی سخن از دعوت به همکاری از همه افراد صاحب‌نظر می‌شود دقیقاً منظور چه نوع همکاری است!

 آنچه مشخص است تاکنون هیچ فرایند مشخصی برای ارتباط نخبگان در جهت تجمیع و هم‌افزایی از طریق دریافت نظرات و ایده‌ها و بررسی و تحلیل آن‌ها ارائه نشده است. ایده‌ای که هم جناب آقای دکتر رجایی و هم جناب آقای مهندس بنایی در ابتدای دورهٔ نمایندگی خود به دنبال شکل‌گیری آن بودند اما در ادامه کار به نتیجهٔ لازم نرسید!

 لذا بابیان اینکه میز توسعه و پیشرفت تشکیل‌شده است اتفاق خاصی رخ نخواهد داد! انتظار آن بود که از اولین روز پس از انتخابات این فرایند برای مردم به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌شد، اما تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص چگونگی تشکیل گروه‌های مشورتی و یا کمیته‌هایی که بتوان میز توسعه و پیشرفت را محقق کرد انجام‌نشده است!

 بعید به نظر می‌رسد منظور از میز توسعه و پیشرفت شماری اندک از افرادی است که در ستاد انتخاباتی شما فعال بوده‌اند، باشد!

آزادی بیان و اندیشه

 یکی از اهداف انقلاب اسلامی، تحقق شعار آزادی به معنای حقیقی آن است. همان‌گونه که شهید مطهری در اول انقلاب بر راه‌اندازی کرسی‌های مناظره در دانشگاه‌ها تأکید فراوانی داشتند و بسیار از مسئولین ارشد نظام مانند شهید مظلوم بهشتی نیز داوطلبانه به‌پای کرسی مناظره می‌آمدند و مستقیم با مخالفین هم‌صحبت می‌شدند و این مناظرات از طریق رسانهٔ ملی برای مردم نیز پخش می‌گردید و باعث رشد عقلانیت و بلوغ سیاسی اجتماعی مردم می‌شد. امری که رهبر معظم انقلاب نیز بر تحقق آن تأکید ویژه‌ای دارند.

 لذا با توجه به لزوم احترام به سلایق و تفکرات و تحقق آزادی بیان و اندیشه پیشنهاد می‌شود بستری را فراهم نمایید تا زمینه برگزاری مناظرات در شهرستان‌های گناباد و بجستان فراهم گردد.

 در این خصوص با توجه به وجود اختلاف دیدگاه در خصوص مدل پیشرفت منطقه، آمادگی مناظره با حضرت‌عالی را در حضور رسانه‌ها در هر زمان و مکانی که تعیین نمایید دارم.

اطلاع‌رسانی دقیق

 از آغاز رسمی فعالیت شما در قامت نمایندگی مجلس شورای اسلامی تعدادی از کانال‌های تلگرامی که در دوره انتخابات نیز نقش حمایت‌کننده را داشته‌اند به انعکاس دستاوردها و یا بعضاً انتشار اخبار نماینده می‌پردازند ولی تاکنون هیچ صورت‌جلسهٔ رسمی که ادعای رسانه‌های حامی را در خصوص نتایج جلسات و یا دستاوردهای به‌دست‌آمده اثبات نماید از طریق رسانهٔ رسمی نماینده منتشرنشده است. هرچند که مرسوم آن است که مستندات از مرجع رسمی که قاعدتاً پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده است به دیگر رسانه‌های اطلاع‌رسانی شود که متأسفانه تاکنون هیچ رسانهٔ رسمی مورد تأیید به مردم اعلام‌نشده است!

 بدیهی است کانال تلگرام نمی‌تواند به‌عنوان یک رسانه رسمی قلمداد گردد، لذا پیشنهاد می‌شود تا با قید فوریت نسبت به ایجاد وب‌سایت اطلاع‌رسانی اقدام نموده تا مرجعیت اخبار و اطلاعات و نقل‌قول‌ها به‌صورت رسمی مشخص گردد.

 تاکنون مشاهده‌شده است که گاهی برخی کانال‌های تلگرامی باهدف حمایت از نماینده مطالبی را نقل کرده‌اند که مشخص است توسط شخص نماینده به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود اما هیچ تأییدیه رسمی در خصوص ادعاهای یادشده در کانال نماینده وجود ندارد که مصادیق آن نیز موجود است؛ مانند ادعای تماس‌های مکرر مدیر مستعفی در وزارت جهاد کشاورزی به نماینده در یک کانال تلگرامی!

پذیرش نقد و جلوگیری از گسترش تملق و چاپلوسی

 برای بسیاری از کسانی که بنده را می‌شناسند پرواضح است که مواضع انتقادی بنده در طول سالیان فعالیت رسانه‌ای محدود به دوره‌ای خاص نبوده است، کما اینکه باوجود انتقاد جدی بنده به برنامه‌های اعلامی و شعارهای انتخاباتی شما در روز اعلام نتایج انتخابات برخلاف چندین دوره قبل که نفر دوم در جلسه مرسوم مصلی امام خمینی (ره) حضور نمی‌یافت باروی گشاده حاضرشده تا اعلام نمایم دوره رقابت پایان‌یافته و دوره پیگیری مطالبات و تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی را آغاز خواهیم کرد؛ اما بر اساس ادعای دروغین یکی از فعالین ستادی شما در جلسه مذکور مبنی بر این‌که شورای تأمین شهرستان گناباد با سخنرانی بنده مخالفت کرده است! این امر محقق نشد.

 به اعتقاد بنده، انتقاد صریح و روشن به وضع موجود در کنار ارائه راهکار یکی از راهبردهای اساسی حرکت به سمت مطلوب است زیرا اگر همه رسانه و صاحبان تریبون تنها در قامت دفاع بی‌چون‌وچرا از عملکرد نماینده برآیند و صداهای منتقد با ترور شخصیت و تخریب از میان برداشته شود به‌مرورزمان روحیه تملق و چاپلوسی در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد و این یعنی پسرفت و عدم رشد و توسعه و نابودی همه ارزش‌های اخلاقی جامعه! و اکنون نیز بیم آن می‌رود که اساساً برخی از نظرات و مطالب منسوب به نماینده که از طریق برخی رسانه‌های متملق به‌صورت خودسرانه منتشر می‌شود درواقع سخن نماینده محترم نبوده و برخی فعالین تلگرامی با انتشار خودسرانه آن به دنبال کانالیزه کردن نماینده در مسیری باشند که خود طراحی کرده‌اند!

 لذا از شما به‌عنوان نماینده مردم انتظار می‌رود به مدعیان دروغین اخلاق‌مداری که در دوره گذشته ثمره ی حضور وزیر علوم در شهرستان گناباد را فقط انتشار عکس یادگاری نماینده وقت می‌دانستند و اکنون در قامت حامی جنابعالی ظاهرشده‌اند، توصیه نمایید به‌جای تلاش در خفه کردن صدای منتقد و نشر اکاذیب و انواع و اقسام توهین‌ها در فضای مجازی در جهت توسعه و آبادانی شهر و پیگیری مطالبات مردمی و تحقق وعده‌های نماینده گام بردارند.

 در پایان ضمن اعلام آمادگی همکاری در جهت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه شهرستان‌های گناباد و بجستان امیدوارم حاصل اقدامات جنابعالی به نابودی فساد و تبعیض و استقرار عدالت اجتماعی منجر شود.

با آرزوی روزهای بهتر

علیرضا جاویدعربشاهی

هفتم تیرماه 1399

دیدگاه ها